h

یافته‌های جدید درباره‌ی انگیزه – دانیل پینک در TED + خلاصه‌نویسی

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

در نوشته‌هایی با عنوان پیش‌نیازهای مدیریت زمان – انگیزه‌ها و نیازها قصد دارم به یکی از زیرساخت‌های اصلی مدیریت زندگی و کار بپردازم و هر بار بخشی از اطلاعات موجود درباره‌ی انگیزه‌ها و نیازهای منتهی به مدیریت زمان موفق‌ را بیان کنم (از زبان آقای دنیل اچ پینک و سخنرانی او درباره‌ی انگیزه در سایت تد ted)

این‌ پیش‌نیازها مواردی هستند که ممکن است برای هر فردی در زندگی شخصی و کاری‌اش متفاوت باشند و بدون شناخت آنها تضمین موفقیت طولانی‌مدت در مدیریت زمان بسیار سخت است،‌ یعنی تا زمانی که دقیقاً ندانیم «علّت انجام این‌کار چیست» و چه نتایجی برای من خواهد داشت، هر لحظه ممکنه از ادامه آن کار دست بکشیم.در نوشته قبلی که تصویر و لینک آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

شناخت انگیزه‌ها و نیازها قبل از شروع مدیریت زمان

قبل از شروع انگیزه‌های را بشناسیم

گفته شد که قبل از شروع مدیریت زمان باید انگیزه‌ها و نیازهای خودمان را بشناسیم همچنین در پایان مطلب سه سوال ساده طرح کردم که امیدوارم شما هم به آن‌ها پاسخ بدهید تا بحث در ذهن‌تان کمی شفاف‌تر شود

این تمرین‌ها به شما کمک می‌کند که اگر روزی خواستید زمان و زندگی خود را بهتر از قبل مدیریت کنید، بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. برای مثال شما می‌خواهید دیگر صبح‌ها دیر سرکار نروید، یا ورزش کردن جزو برنامه هفتگی شما باشد، یک زبان خارجی یاد گرفته و یا تناسب اندام داشته باشید، زمان مصرفی پای شبکه‌های اجتماعی (مثل اینستاگرام و تلگرام و توئیتر و فیسبوک) را کنترل کنید یا زمان بیشتری را در کنار عزیزان‌تان بگذرانید، شناخت انگیزه یعنی بهتر انجام دادن این‌ تصمیمات..

ویدیو فوق‌العاده سخنرانی دن پینک (Dan Pink) با عنوان:

یافته‌های غافلگیرکننده علم درباره‌ی ایجاد انگیزه

پخش مستقیم از سایت تد با زیرنویس فارسی.

در این مطلب می‌خواهم یکی از پربیننده‌ترین و بهترین ویدیوهای سخنرانی سایت ‌TED را خدمت شما تقدیم کنم. این ویدیوی سخنرانی از دن پینک به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی آماده مشاهده است. علاوه بر این ویدیو، محتوای آن را در ادامه به تفکیک بیان می‌کنم و تا آنجایی که بتوانم به بحث اصلیِ خودمان یعنی مدیریت زمان ارجاع خواهم داد.

این ویدیو را ببینم:.

..

متن کامل این سخنرانی

دن پینک سخنرانی ۱۸ دقیقه‌ای خود را با شوخ طبعی از داستان روزهای جوانی‌اش آغاز می‌کند که دانشجوی رشته‌ی حقوق شده بود و می‌گوید که هیچ‌وقت هم اجازه کار در این رشته را نداشته  و در این سخنرانی داره از توانایی حقوقی خودش برای بازکردن یک پرونده استفاده می‌کنه؛ یک پرونده واقعی بر اساس ادله.

او در ادامه سخنرانی خود را از  آزمایش یا مسئله‌ی شمع شروع می‌کند. آزمایشی که در سال ۱۹۴۵ توسط روانشناسی به نام کارل دانکر انجام شد و امروزه هم در علوم رفتاری به‌کار می‌رود..

.

در این آزمایش از افراد خواسته می‌شه که با وسایل موجود (شمع – کبریت و پونر) طوری شمع را به دیوار متصل کنند که بعد از روشن کردن شمع، پارافین آن روی زمین نریزد.

بسیاری افراد سعی می‌کنند شمع را با پونز به دیوار بچسبانند که بی‌فایده است. عده‌ای دیگر می‌خواهند بخشی از بدنه‌ی شمع را داغ کنند و به دیوار بچسبانند، اما این روش هم بی‌فایده است. و نهایتاً بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه اکثر افراد می‌توانند راه حل را پیدا کنند که در تصویر زیر قابل مشاهده است:.

.

و نکته اینجاست که ما آن را «ثبات عملیاتی» می‌دانیم، جعبه پونز  را می‌بینیم اما فقط به عنوان جای پونز، در حالی که می‌تواند به عنوان ظرفی برای شمع به کار گرفته شود.

دانشمندی به نام سام گلاکسبرگ در دانشگاه پرینستون Princeton University آمریکا.(+) آزمایش دیگری از تکنیک شمع انجام داده که آزمایش قدرت مشوّق‌ها را نشان داد.

آزمایش به این صورت بود که دو گروه از افراد مختلف را جمع کردند و گفتند که در زمان مشخصی باید کاری را انجام بدهید، به یک گروه گفتند که میانگین کار جمع برای مهم است و برای گروه دوم جایزه در نظر گرفته و گفتند هرکسی سریع‌تر کار را انجام بدهد جایزه می‌گیرد. نتایج بسیار جالب بود، گروه دوم که برایشان جایزه در نظر گرفته شده بود، ۳٫۵ دقیقه کندتر عمل کرده بودند.

ما همیشه تصوّر می‌کنیم برای اینکه افراد بهتر کار کنند باید جایزه، اضافه‌کار، تشویق، کمیسیون و پورسانت و… در نظر گرفته شود، اما این آزمایش خلاف این را ثابت کرد، پاداشی که قرار بود آزمایش‌شونده را دقیق‌تر و خلاق‌تر کند نه تنها موثر نبود بلکه برعکس عمل کرد.

دن پینک اشاره می‌کنه که این رویه‌ی غلط سالهاست که در حال اجرا شدنه، یعنی ما شرط و مشوّق بیرونی برای افراد تعیین می‌کنیم و اینطور القا می‌کنیم که اگر اینکار انجام بشه آنگاه این جایزه را دریافت می‌کنید، همان سیاست چماق و هویج. دن پینک تاکید می‌کند که در برخی از کارها این رویه جواب داده اما نسبت به کل، بی‌اثر است. این یکی از مهمترین یافته‌های علومِ اجتماعی است و همچنین یکی از نادیده‌گرفته شده‌ترین دست‌آوردها این عرصه به شمار می‌رود..

.

او می‌گوید که چندسال  از وقتش را صرف مطالعه بر روی اثر محرک‌ها و مشوق‌های بیرونی و همچنین ذاتی (درونی) کرده است و بیان می‌کند که بسیاری از  کسب‌وکارها و تجارت‌ها از (انگیزه‌ها) و مشوق‌های بیرونی استفاده کرده‌اند که این روش‌ها برای قرن ۲۰ خوب بوده اما الان در قرن ۲۱ دیگر جایی ندارند.دوستان توجه داشته باشید که در حالت کلی و به طور ساده، آقای دن پینک دو نوع انگیزه را معرفی می‌کند (قابل توجه که ترجمه و معنای انگلیسی آن Motivation می‌باشد)

  • انگیزه‌های درونی: آنچه از درون شما می‌جوشد و شما را به انجام کاری یا پرهیز از آن تشویق می‌کند.
  • انگیزه‌های بـیرونـی: مشوّق‌هایی از بیرون که انسان را به انجام کاری وادار می‌کنند.

که انسان‌ها بر مبنای آن تصمیم به انجام کاری یا کنار گذاشتن‌اش می‌گیرند. در ابتدای متن گفتم که در نوشته‌ی قبل سه سوال طرح شده بود و اگر پاسخ آنها را داده باشید، اینجا انگیزه‌های بیرونی و درونی شما برای مدیریت زمان شفاف شده است. (بعد از مطالعه این مطلب، می‌توانید در یک زمان ۱۵ دقیقه‌ای به آن‌ها پاسخ بدهید.)

دن پینک در ادامه سخنرانی خود به این نکته اشاره می‌کند که جایزه‌ها ذاتاً ذهن را متمرکز به هدف می‌کنند و به همین دلیل ممکن است ما به آن هدف برسیم، اما در دنیای پیچیده و پرچالش امروزین (زندگی و کاری) ما نمی‌توانیم فقط بر روی آن هدف چشم دوخته و از بقیه محیط و عوامل چشم‌پوشی کنیم، چرا که بسیاری از علل موفقیتِ ما در محیط قرار دارند (مثل مسئله‌ی شمع).

او اشاره‌ای هم به کارهای روتین (مناسب نیم‌کره‌ی چپ مغز) و کارهای خلاقانه‌ (مرتبط با نیم‌کره‌ی راستِ مغز) می‌کند و البته نسبت آن با جغرافیای مردمی که در حال زندگی در نقاط مختلف کره‌ی زمین هستند. سپس اشاره می‌کند که بسیاری از کارها و چالش‌های امروز زندگی ما راه‌حل‌هایی خلاقانه احتیاج دارند (مثل مسئله‌ی شمع) و پیش‌شرط‌ها و مشوّق‌های بیرونی که با اگر – آنگاه گره خورده‌اند کارساز نخواهند بود و این یک حقیقت (FACT) است.

پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه درباره‌ی کلمه‌ی FACT این مطلب مرا بخوانید: FACT چیست؟.

دن پینک در ادامه به یکی از بزرگترین اقتصاددانان عصر حاضر از دانشگاه MIT به نام دن.اریلی اشاره می‌کند که در یک بازی طراحی شده  این ایده را به نمایش گذاشته است و نمونه‌ی آزمایش‌های دیگر و نهایتاً نگرانی خود را از این نکته بیان می‌کند که امروز بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های این تصوًرات غلطِ انگیزه‌ی بیرونی را که نگاهی عامیانه است اجرا می‌کنند و نه نتایج علمی را..

.

اشتباه را تکرار نکنیم یعنی افراد با هویج تشویق نکرده و یا با چماق تیز تهدید نکنیم، ما به راه‌حلی کاملاً جدید نیازمندیم، ایشان به یافته‌ها و راه‌حل‌های جدید دانشمندان اشاره می‌کنند که بر پایه‌ی انگیزه ذهنی است. یعنی کارها را انجام بدیم چون آسان هستند، دوست‌شون داریم یا فقط به خاطر اینکه برای ما سرگرم کننده بوده یا می‌دانیم که بخشی از یک کار بزرگ هستند.

در دست‌نوشته‌ی بالا پیشنهاد سه‌گانه دن پینک را مشاهده می‌کنید. او در ادامه می‌گوید که در قرن بیست یک ایده‌ی مدیریتی به وجود آمد که که می‌گفت: مدیریت مثل درخت نیست، بلکه شبیه چیزی مثلِ تلوزیون است،‌ یعنی یک نفر آن را اختراع کرده و قرار نیست تا ابـد کار کند. مدیریت بسیار گسترده است، اگر نیاز به انطباق دارید، ایده‌های قدیمی مدیریت عالی‌اندد اما اگر به دنبال تعهد هستید بدانید که خودجهت‌دهی موثرتره.

بعد در ادامه چند مثال از خودجهت‌دهی افراطی را بیان می‌کند از شرکت اطلیسان استرالیایی مثالی از خوداختیاری کارکنان می‌گوید و اینکه در گوگل هم این روش در حال اجراست و چه نتایج خوبی را هم برای آن‌ها در پی داشته است. در این دو مثال دن پینک بسیار خوب و با حس شوخ طبعی تمام اطلاعات را به مخاطب ارائه می‌کند، روشی که برای همه‌ی سخنرانان می‌تواند به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد. (در اینجا می‌خواهم یک کتابی را خدمت دوستان معرفی کنم اگر علاقمند بودید کتاب گوگل چگونه کار می‌کند (+) را مطالعه بفرمائید)در ادامه او از ROWE نام می‌برد:.

.

محیطِ کاریِ نتیجه‌گرا (ROWE) که توسط دو آمریکایی ابداع شده است روشی است که در آن مردم در محیط‌های کاری خود زمانبندی ندارند.  هر ساعتی بخواهند به دفترکارشان می‌روند، هر چقدر بخواهند می‌مانند و خروج‌شان هم اختیاری است، فقط باید کارهای خود را در زمان تعیین شده انجام بدهند، اینکه کارها را چه موقع انجام می‌دهند کجا و چگونه انجام خواهند داد کاملاً‌ به خودشان بستگی دارد و تقریباً در همه‌ی زمینه‌ها مسائل کیفی افزایش داشته است.

او می‌گوید که احتمال دارد شما که به این سخنرانی گوش می‌دهید بگویید که این یک نگاه و مسئله‌ی آرمانی است، اما صبر کنید، من مدرک دارم.

سپس به پروژه شکست خورده دانشنامه آزاد مایکروسافت به نام انکارتا (+ و +) اشاره می‌کند و موفقیت دانشنامه‌ی آزاد ویکی‌پدیا و در ادامه روند این موفقیت و شکست را با توجه به ایده خودمختاری کارکنان به عنوان انگیزه‌ی درونی سایت ویکی‌پدیا در کنار انگیزه‌های بیرونی مثل پول و پاداش در پروژه مایکروسافت را توضیح می‌دهد (بیشتر از این نمی‌نویسم تا خودتان ترغیب شوید ویدیو را مشاهده کنید  😉 ) سپس به زیبایی تمام انگیزه‌های بیرونی و درونی را باهم مقایسه می‌کند.در جمع‌بندی پایانی هم اشاره می‌کند که یافته‌های علمی با روال و عرفی که در تجارت وجود دارند، هم‌خوان نیستند و از زبان علم دست‌آوردها را اینگونه می‌شمارد:

  1. انگیزه‌های بیرونی در روشِ مدیریتِ قرنِ ۲۰ مانند سیستم پاداش‌دهی، اگر هم موثر باشند بسیار محدود هستند و همه‌جا کارایی ندارند.
  2. پاداش‌های «اگر – آنگاه» در اغلب موارد خلاقیت را نابود می‌کنند.
  3. راز کارایی بالا در پاداش و جزا نیست،‌ بلکه در آن محرک درونی است، محرکی که کارها را برای خودمان انجام بدهیم.

و در پایان هم اشاره‌ای به سیستم غلط «هویج و چماق» می‌کند و می‌گوید که اگر ما انگیزه‌های قرن ۲۱امی را بکاربگیریم در تجارت‌هایمان موفق خواهیم بود و شاید و شاید بتوانیم دنیا را هم تغییر دهیم...

معرفی سایت TED و سخنران

تِد (به انگلیسی: TED، مخفف Technology, Entertainment, Design) یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود. تد در فوریهٔ ۱۹۸۴ (اسفند ۱۳۶۲) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالیانه از ۱۹۹۰ شروع شد. تمرکز اولیهٔ تد روی تکنولوژی و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده است تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود.

کنفرانس اصلی تد هر ساله در شهر ونکوور در ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا و در مرکز همایش ونکوور برگزار می‌شود. کنفرانس دیگر تد، تداکتیو در شهر مجاور ویستلر برگزار می‌شود. تا قبل از سال ۲۰۱۴، این دو همایش به ترتیب در لانگ‌بیچ و پالم‌اسپرینگز در کالیفرنیا برگزار می‌شدند. رویدادهای تد هم‌چنین در سراسر آمریکای شمالی و اروپا و آسیا با پخش زندهٔ سخنرانی‌ها برگزار می‌شود. این سخنرانی‌ها یک طیف وسیع از موضوعات را از تحقیق و علم به صورت عملی و فرهنگ که عمدتاً به شیوهٔ داستان‌گویی بیان می‌شود، شامل می‌شود. به سخنرانان حداکثر ۱۸ دقیقه فرصت ارائهٔ ایده‌هایشان به خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین شیوه‌ای که می‌توانند، داده می‌شود. (+)

البته با توجه به حجم بسیار گسترده ویدیوهای تد در این وب‌سایت من تلاش می‌کنم به مرور همه‌ی ویدیوها و سخنرانی‌های مرتبط با مدیریت زمان و نظم شخصی و مهارت‌های لازم در این خصوص را در سایت قرار دهم. برای مشاهده همه‌ی آنها می‌توانید آدرس زیر را دنبال کنید:

بهترین ویدیوها و سخنرانی‌های سایت تد TED مرتبط با مدیریت زمان.درباره سخنران، جناب آقای دنیل پینک (DANiEl Pink)

در وبسایت رسمی دانیل هین پینک به طور خلاصه خود را اینگونه معرفی کرده است: نویسنده کتاب‌های فوق‌العاده تاثیر گذار و جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز است. کتاب‌های او به زبان‌های بسیاری (۳۵ زبان دنیا) ترجمه شده و جوایز متعدد بین‌المللی را دریافت کرده‌اند. او هم‌اکنون در کنار همسر و سه فرزندش در آمریکا (ایالت واشنگتن دی سی) زندگی می‌کند.برای مشاهده بیوگرافی کامل تر به بخش درباره‌من سایت او مراجعه کنید.

..

پی‌نوشت:

لازم به توضیح می‌دانم که با توجه به نبود ثبات در بحث فیـ..لتریـ..نگ و مشکلات گوناگونی که محتوای خوب در بستر وب ممکن است برایش رخ بدهد و همچنین دوستانی که علاقمند هستند از محتوای داخلی و ترافیک داخل کشور استفاده کنند، ترجیح دیدم این ویدیوی سخنرانی را که در سایت آپارات در این بارگذاری شده رادوباره در انتهای این مطلب بیاورم.:.

..

علاقمند به دوره‌های آموزشی مدیریت زمان می‌توانند در این لینک اطلاعات لازم را کسب نمایند.

برای دیدن کلیه‌ی ویدیوها و فیلم‌های سایت به تلوزیون زمان مراجعه کنید. تعداد زیادی از فایل‌های صوتی آموزشی را هم می‌توانید در رادیو مدیریت زمان بشنوید

همچنین می‌توانید برای آشنایی با مقاله‌ها، یادداشت‌ها و کتاب‌های مرتبط و تخصصی این حوزه به کتابخانه زمان مراجعه کنید...

تمرین مهم:

یک) به نظر شما مهم‌ترین نکته‌ای که آقای دنیل اچ.پینک به آن اشاره کرد کدام است؟

دو) چرا باید انگیزه‌ی درونی داشته باشیم؟ چه کسی باید آن را برای ما ایجاد کند؟

.

http://zaman.link/angpink

.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۶ Average: ۴.۲]

One thought on “یافته‌های جدید درباره‌ی انگیزه – دانیل پینک در TED + خلاصه‌نویسی

  1. Pingback: یک پیشنهاد: فصل مناسب برای سحرخیزی - سجاد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.