کلیپ کوتاه درباره‌ی سبک زندگی

کلیپ ۴۵ ثانیه‌ای از تفاوت دو سبک زندگی – نقطه‌ی آغاز کجاست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیش‌نوشت: دورهمی درباره تغییر برگزار شد و در کلیپی که منتشر کردم از چرایی تغییرات موفق و ناموفق در زندگی سوالاتی را مطرح کردم و بعد از این دورهمی درباره‌ی آن به گفتگو نشستیم و تلاش کردیم سوالی را با خود به همراه ببریم.

یادگیری، رشد، تغییرات مداوم، لذت بردن از زندگی و موفقیت، آموختن فرهنگ درست تعامل با دیگران، گفتگو کردن، تحمل سختی‌ها و ارتباط‌گیری صحیح با اطرافیان، انتخاب‌ها و…. از جمله کلمه‌های زیبایی هستند که برای آنکه در یک انسان نهادینه و اجرایی شود، راه بسیار باید طی شود. استاد ببیند، تمرین و تمرین و تمرین کند تا شاید تغییری پایدار در زندگی‌اش رخ بدهد.

این‌ها خلاصه‌ای برای تغییر در زندگی است وگرنه متحوّل شدن که دیگر یک افسانه یا معجزه است که نسل بشر به نهایت دشوار می‌تواند به آن دست بیابد. مگر آنکه اتفاقی بزرگ یا عجیب و خاص در زندگی فردی رخ بدهد و او را متحوّل کند. (تحوّل را سریع‌تر عمیق‌تر و گسترده‌تر از تغییر می‌دانم).

.

اصل مطلب:  برای من که بر روی مدیریت زمان متمرکز شده‌ام و فقط در اینباره می‌نویسم و می‌گویم، آرام آرام یکسری نتایج دارد آشکار می‌شود.

اینکه نسل بشر برای تغییر خودش تمرین بسیار و زمان می‌خواهد و شعارهای انگیزشی فقط در حد همان شعار هستند و انگیزه‌ای اولیه برای شروع یک راه طولانی. البته که این راه دشوار است اما قرار نیست دلچسب نباشد، اگر ما انگیزه و نیاز واقعی خود را شناخته باشیم، قطعاً‌ از دشواری‌های مسیر هم خواهیم آموخت.

به همین دلیل تقریباً‌ همه‌ی بزرگان آموزش، توسعه و مطالعات انسانی به این نتایج رسیده‌اند که تغییرات بنیادین و فراگیر در جامعه و زندگی هر فردی باید از دوران کودکی او آغاز گردد و سبک زندگی و ساختار فکری فرد ساخته شود. در کلیپ زیبا و کوتاه زیر شما می‌توانید به صورت نمادین دو نوع سبک زندگی را در یک تصویر مشاهده کنید:

این ویدیو را در کانال آپارات در این آدرس می‌توانید ببینید.

.

در این کلیپ و کلاً در بحث سبک زندگی، موارد بسیار زیادی را می‌توان نام برد و به آنها توجه داشت و برایش برنامه‌ریزی کرد، اما اینجا من توجًه خودم را فقط به بحث مدیریت زمان متمرکز کرده‌ام و در واقع از پنجره‌ی زمان دنیا را می‌بینم.

.

این حرف دو مخاطب دارد: 

یک) اگر کودکی در خانه دارید، در مسائل تربیتی او کوشا باشید.

یادمان باشد که کودک قرار نیست زندگی نکرده ما و آرزوهای ما را برآورده کند، در راه‌هایی که ما نتوانسته‌ایم برویم قدم بگذارد، بلکه قرار است خودش را پیدا کند و خودش را زندگی کند.

حساسیت به زمان و اهمیت زمان را باید با مجموعه رفتارهایمان برای کودکان ارائه کنیم. ساعت خواب مناسب و همیشگی، ساعت بیداری، پایبندی به قرارها و دقت در رسیدن به آنها، رعایت تکنیک ساعت دیدار در قرارها، اختصاص دادن وقت مناسب برای کودک، دیوانه‌وار گوشی بدست نباشیم یا جلوی تلویزیون خیمه نزنیم، آموزش مدیریت زمان شخصی کودک به صورت دلچسب و عذرخواهی وقتی به زمان بی‌توجّه بودیم از جمله نمونه‌های آموزش رفتاری است.

— البته که من تخصص تربیت کودک ندارم، اما باور و نظر شخصی‌ام این است که مجموعه‌ی رفتارهای ما (و نه حرف‌های خوبمان) بر اطرافیان تاثیر می‌گذارد.

.

دو) ما دیگر کودک نیستیم، تکلیف سبک زندگی مناسب ما چیست؟

بله، ما دیگر کودک نیستیم و از نعمت آموزش و یادگیری بسیار بالا از محیط معذوریم. اما یک ویژگی بسیار بزرگ داریم: انتخاب. ما قرار است انتخاب کنیم که چگونه قرار است بعد از این زندگی کنیم، آنگاه بپذیریم که باید زحمت کشید و شروع کنیم به تمرین و تکرار.

قرار نیست متحوّل شویم، قرار نیست شب بخوابیم و صبح آدمی جدید بیدار شویم. هیچ عصای جادویی وجود ندارد و راهِ تغییر کردن هیچ معجونی ندارد. تنها راه این است که انتخاب کنیم می‌خواهیم چگونه زندگی کنیم، دست به کار شویم و در موردش یاد بگیریم و به آنها عمل کنیم.

برای مثال اگر قرار است شما مدیریت زمان را بهتر از قبل داشته باشید و برای بسیاری از کارهایتان در زندگی زمان کافی اختصاص بدهید، شاید شروع آموختن تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان شروع خوبی باشد.

اگر علاقمند هستید مطلب قبلی درباره‌ی سبک زندگی را هم بخوانید. و اگر زمان دغدغه‌ی شماست شاید بهتر باشد با پاسخ به این سوال شروع کنید.

  .

شاید الان لحظه‌ی مناسب است که به روش زندگی خود فکر کنیم و کمی درباره‌ی آن بنویسم. می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد.

شاید همین نوشتن، نقطه‌ی آغاز باشد.

.

لینک کوتاه این مطلب:

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “کلیپ ۴۵ ثانیه‌ای از تفاوت دو سبک زندگی – نقطه‌ی آغاز کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.