مدیریت زمان در صف های انتظار و نوبت ها

مدیریت زمان در صف ها و نوبت های ما ایرانیان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امروز برای تعویض دفترچۀ خدمات درمانی خودم به شعبه ای مراجعه کردم و مجبور شدم در صفِ نوبت دهی منتظر بمانم، صف خیلی طولانی نبود و در طولِ انتظارم که تقریباً  ۳۰ دقیقه طول کشید متن زیر را در کانال تلگرام شخصی ام منتشر کردم:

 

 مدیریت زمان یا زمانه در صف های انتظار

آمده ام برای تمدید دفترچه بیمه و در #صف نشسته ام، به میلیون ها ساعتی که ما ایرانیان در صف تلف میکنیم فکر میکنم و منتظر هستم که صدایم کنند، با اینکه این روزها کمتر صف می ایستیم، اما صف ایستادن از کودکی با گوشت و خون ما گره خورده است.

  • صف نانوایی،
  • صف گرفتن کوپن و نفت
  • صف بانکی،
  • صف گرفتن هر خدمت از هر اداره ای
  • و ده‌ها صف دیگر.

گویی ما را آفریده اند که برویم و در صف بایستیم. البته که شدت تحولات و نوع زندگی و کارها باعث شده تا حد امکان از صف ایستادن بپرهیزیم و روشی دیگر بکار بگیریم، اما در برابر بسیاری از خدمات دولتی ما واقعاً کاری نمیتوانم انجام بدهیم و عملاً  مدیریت_زمان در دست ما نیست.

فکر میکنم همهٔ حرف در همانی باشد که قبلاً با عنوان مدیریت_زمانه گفته ام و در اینجا میشود این:
  • من به عنوان یک شهروند در دنیای نوین و با امکانات و خدمات مبتنی بر اینترنت کارهایم را تنظیم کنم و پیش ببرم
  • دولت و سازمانها و نهادهایی که خدمات متنوعی ارائه می کنند، همهٔ خدمات ممکن را بر بستر اینترنت در دسترس همگان قرار بدهند
  • و علاوه بر انجام روال، حتی نیاز به مراجعه حضوری هم نباشد، بسیاری حاضرند هزینه پستی را هم برای دریافت خدمت بپردازند، چرا که وقت بسیار ارزشمند شده است.

باز هم برای اطمینان از کارمند محترم کارگزاری بیمه میپرسم که آیا شما در سایتتان بخشی دارید که من همهٔ کارهایم را اینترنتی انجام بدهم؟

پاسخ منفی است و این یعنی خیلی جای کار داریم.

.

به کجا می‌رویم؟

یاد دکتر علی اکبر جلالی پدر علم IT ایران می افتم که همین چند روز قبل مستند زندگینامه اش (می‌توانید اینجا ببینید) هم پخش شد و اولین روستای دیجیتال دنیا را در ایران راه اندازی کرد، خسته بود و میگفت یک. عده نمی گذارند کارهای دیجیتال پیش برود و ما رشد کنیم…

حال نمی‌گذارند یا نمی‌توانند، واقعیت این است که بزودی مجبور برای رسیدن به قافله با سر بدویم تا برسیم و کیست پاسخگوی میلیون ها ساعت تلف شده ملت در صف ها باشد؟

راستی جدای وظیفه حکومت و دولت در ارائه خدمات دیجیتال جدید، شما چقدر با خدمات اینترنتی کارهایتان را انجام می دهید تا مدیریت زمان بهتری داشته باشید؟ 🤔 آیا کاری و خدمتی هست که دیجیتال شده باشد و شما مثل ۸۰ سال قبل، همچنان به روش سنتی(حضوری – صفی) انجامش بدهید؟

پشت بلندگو مرد جوان تند تند دارد اسم ها را می خواند و مردم یک به یک میروند پشت در و دفترچه ها را میگیرند، بلندگو بلند میگوید سجاد سلیمانی خب، نوبت من هم شد، کلا نیم ساعت طول کشید ولی با رفت و آمدش باز هم زیاد است. به امید دیجیتالی شدن و بکارگیری مدیریت_زمانه در همه ابعاد زندگی ایرانی.

.

در صف انتظار چه کار کنیم؟

.

باور دارم که مدیریت زمان، مدیریت و اصلاح سبک زندگی است و بر همین اساس ما صرفاً نمی توانیم فقط به بحث ساعت‌ها بپردازیم، باید به عادت‌های خودمان و روشِ فهمِ دنیای خود و بکارگیری و استفاده از حداقل امکانات بپردازیم.

هر چقدر هم که از کارهای نکرده صحبت کنیم و اینکه زمان مردم باید ارزش بیشتری داشته باشد و هرچه قدرهم از کارهای انجام شده بگوییم، همچنان ما در ایران عزیز مجبوریم در صف‌های انتظار متعددی زمان را سپری کنیم مثل: صفِ انتظار ویزیت دکتر، صف های داروخانه، صفِ بنزین یا گاز، صفِ نانِ تازه و…. هر کس بر حسب سطح و سبکِ زندگی خودش.

از این رو قصـد دارم سلسله نوشته‌هایی با عنوان مدیریت زمان در صف های انتظار داشته باشم و به استفاده بهینه از زمان بپردازم و به مرور تکنیک‌ها و روش‌هایی برای این موضوع بیان کنم.

.

لطفاً تجربیات خود را با من به اشتراک بگذارید،

شما در صف های انتظار چگونه از وقتِ خود استفاده می کنید؟

  سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان ) . . .

لینک کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/saf1

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “مدیریت زمان در صف ها و نوبت های ما ایرانیان

  1. زینب رمضانی says:

    تبلت به دست می‌شویم و وبلاگ‌های دیگران را می‌خوانیم
    گهگاهی هم چیزی می‌نویسیم
    شاید بعضی اوقات از آن وضع شیر تو شیر عکس هم بگیریم
    اگر حس وحالش بود ممکن است با همان تبلتمان کتاب هم بخوانیم
    شاید هم گاهی هندزفری را توی گوشمان بگذاریم و گوش جان به موسیقی بسپاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.