شناخت انگیزه و نیاز پیش‌نیاز مدیریت زمان

برای شروع مدیریت زمان باید انگیزه‌ها و نیازهای خود را بشناسیم + یک تمرین ساده برای شناخت آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برای کسانی که به مدیریت زمان علاقمند هستند و می‌خواهند به صورت دائمی و هر روز بهتر از قبل،‌ بر زمان و زندگی و کارهای خود تسلط بیشتری داشته باشند، توجّه کردن و شناخت دقیق انگیزه‌‌ها و نیازهایشان به مدیریت زمان حیاتی است.من عنوان این بحث را اینگونه در دسته‌بندی مطالب آورده‌ام (و اینجا قابل مشاهده است):.

مدیریت زمان – پیش‌نیازها – انگیزه‌ و نیاز

خط بالا را در واقع باید از انتها به ابتدا بخوانیم: بحث «انگیزه‌‌ها و نیازها» را یکجا کنار هم آورده‌ام و (در این بحث) هر دو را هم‌ردیف هم می‌دانیم و آن‌‌ها را به عنوان «پیش‌نیاز» بیان کرده‌ام و معتقدم که تاثیر فوق‌العاده‌ای برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های مدیریتِ زمان ما خواهند داشت.

البته ناگفته نماند که برای رسیدن به مهارت مدیریت زمان ما به پیش‌نیازهای مختلفی احتیاج داریم که امیدوارم به مرور به همه‌ی آنها بپردازم و علاوه بر نوشتن در زندگی شخصی خودم هم به کار بگیرم و مطالب آموخته شده را به همراه تجربیات خود در اختیار علاقمندان به زمان قرار بدهم.

اگر مطلب قبلی درباره مدیریت زمان و سبک زندگی را خوانده باشید، تلاش کردم به طور ساده از تاثیر نیازها برای متمایل شدن ما به مدیریت زمان بنویسم، و اینکه انگیزه‌های هر فردی حاصل سبکِ زندگی اوست و آرام آرام همین انگیزه‌های کوچک و درشت، ساده و پیچیده یا دمِ دستی‌ها ما را به سمت گونه‌ای از زندگی می‌برند که در آن زندگی زمان اهمیت پیدا می‌کند یا اولویت خود را از دست می‌دهد.

مانند همه‌ی مباحث و مطالبِ موجود در دنیا،‌ انگیزه هم بسیار عمیق شده و بزرگان بسیاری هم‌اکنون درباره‌ی آن سخنرانی کرده‌اند یا مطالب متنوع و مختلفی را منتشر کرده‌اند. در این سری از مطالب تلاش دارم که آرام آرام بخش زیادی از آنها را پوشش بدهم و در قالبی بسیار ساده، گلچین و کاربردی مباحث مرتبط با انگیزه و نیاز را برای مخاطبین عزیز فراهم بیاورم..

.

نیازها و انگیزه‌‌ها

شاید برای شما هم چنین سوالاتی تا به حال پیش آمده باشد:

  • چرا بعد از شروع منظم برنامه آن را کنار می‌گذارم؟
  • من چرا نمی‌توانم مدیریت زمان خوبی داشته باشم؟
  • دیگران چگونه و چطوری مدیریت زمان و زندگی خود را در دست دارند؟
  • مدیریت زمان را از کجا و چطور شروع کنم؟
  • چرا مدیریت زمان انقدر سخت است؟
  • مدیریت زمان چیست و چگونه باید زمان را مدیریت کرد؟
  • چگونه باید در هنگام استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام زمان را مدیریت کنم؟
  • اصلاً مدیریت زمان یعنی چی و چکار باید بکنم؟
  • مدیریت زمان در خانه و یا مدیریت زمان برای یک زن خانه دار چیست و چگونه است؟
  • تکنیک‌های مدیریت زمان یا نرم‌افزارهای مدیریت زمان چیست؟
  • چگونه می‌توانم میزان استفاده از گوشی تلفن همراه خود را بدانم؟

سوالی که من از شما دارم این است که چرا و چه موقعی ما این سوالات را از خود می‌پرسیم؟ آیا ما یکهویی بدون هیچ پیش‌نیاز، خاطره و تجربه‌ای می‌توانیم این سوالات را از خود بپرسیم؟ ما چه هدفی از پرسیدن این سوالات داریم؟

دوستان عزیز به این نکته حساس بوده و توجّه داشته باشیم که هر وقت سوالی در ذهنم شکل گرفت، به احتمال زیاد نیازی در من وجود دارد یا انگیزه و خواسته‌ی را دنبال می‌کنم. 

پس به سوالاتِ اینچنینی که در ذهن شما شکل گرفته اهمیت بدهید و آن را در جایی یادداشت کنید وبه دنبالِ پاسخ مناسب برای آن باشید. خوشبختانه در دنیای امروز و با گسترش دانش و اطلاعات بر بستر اینترنت شما به راحتی می‌توانید پاسخ‌های متنوع و مناسبی برای سوالات خود داشته باشید.

اما هدفِ اصلی من از طرح کردن این سوالات رسیدن به کلمه بود: نیازها و انگیزه‌‌ها، سوالات بالا نشان‌گر این هستند

فردی که چنین سوالی در ذهن دارد به احتمال زیاد مدیریت زمان به نیاز و انگیزه‌ی هم‌اکنون او تبدیل شده است،‌ این شخص الان در بهترین لحظه از زندگی خود قرار دارد که بتواند مدیریت زمان را یاد بگیرد و آن را در زندگی خود اجرا کند و نهایتاً مهارت مدیریت زمان در او درونی شده و تا آخر عمر همراه او بماند.

.

اگر برای شما هم چنین سوالی پیش‌آمده یا مدت‌هاست درگیر آن هستید، به شما تبریک می‌گویم شما در نقطه‌ی حیاتی برای یادگرفتن تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان هستید و میتوانید مهم‌ترین و جدّی‌ترین تغییرات را در زندگی خود ایجاد کنید.

پیش‌نیازهای مدیریت زمان

فقط قبل از آنکه سراغ تکنیک‌های مدیریت زمان بروید، این لحظه‌ی خود را بهتر بشناسید و برای آن وقت بگذارید. این مرحله اتلاف وقت و خواندنِ مطالب به دردنخور نیست، شما برای موضوعی مهم با عنوان پیش‌نیازهای مدیریت زمان وقت می‌گذارید

در نوشته قبلی با عنوان «برای مدیریت زمان دانستن و اجرای فقط یک تکنیک و قانون کافی است» گفته شد که اگر می‌خواهید مدیریت زمان را در زندگی خودتان شروع کنید فقط یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان را انتخاب کنید و آن را اجرا کنید، اما اینجا می‌خواهم نکته‌ی هم بگویم: قبل از بکارگرفتن هر تکنیکی برای مدیریت زمان شما باید نیاز اصلی و انگیزه‌ی اصلی خودتان را بشناسید و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال شما می‌خواهید سحرخیز شوید، خب قبل از شروع سحرخیزی باید بتوانید در یک برگه‌ی کاغذ نیاز به سحرخیزی را برای خودتان بنویسید و اینکه اگر سحرخیز شوید چه اتفاقات خوبی برای ما می‌افتد.

قبل از هر تصمیمی برای شروع برنامه‌ریزی مدیریت زمان به دست‌نوشته من در عکس زیر نگاه کنید. طمع خواندن مطالب بیشتر هم برای ۱۰ دقیقه نداشته باشید،‌ آن چیزی که همیشه در مدیریت زمان آن مشکل داشتید را در ذهنتان بیاورید و سه سوالی که می‌بینید پاسخ تشریحی بنویسید. (اگر خودکار و کاغذ پیش‌تان نیست در بخش دیدگاه‌های همین پست این موارد را بنویسید. شروع نوشتن یعنی شفاف شدن ذهن، پس بنویسید):.

.

اگر به این سوالات پاسخ داده باشید، هم‌اکنون فرصت خوبیست برای آنکه یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان را انتخاب کنید و در یک بازه‌ی زمانی مشخص با تمرکز آن را انجام بدهید.

  • ورزش نـکردن و عدم تحرک و اینکه همش می‌خواهیم برویم سراغ ورزش و نمی‌شود
  • وقت نداشتن برای رفتن به کلاس عکاسی، شنا، دروس تخصصی و یا کلاس زبان و اینکه همیشه دلمان می‌خواهد
  • دیررسیدن سرکار و حرف شنیدن دائمی یا کسر از حقوق داشتن
  • اخم‌ها و حرف‌های استاد به خاطر دیر رسیدن سر کلاس
  • زمان کافی نداشتن برای رفتن به مسافرت و لذت بردن از یک سفر خوب
  • مجبوریم روزهای تعطیل هم کار کنیم و زمان کافی نداریم
  • چندکار متفاوت انتخاب کرده‌ایم (یا مجبور هستیم)‌ و زمان کم می‌آوریم
  • مطالعه نداریم، چـرا؟ چون وقت نمی‌کنیم
  • کتاب‌های زیادی داریم که نخوانده‌ مانده‌اند، چون وقت نمی‌کنیم
  • تلوزیون مثل سرطان چسبیده به ما و ول کن نیست، همیشه وقت‌مان را تلف می‌کند
  • سالهاست که قصد داریم …. را انجام بدهیم ولی نمی‌شود و وقت نمی‌کنیم 

دلایل بالا بخشی از مواردی است که من در حین نوشتن این مطلب به ذهنم رسید،‌ این لیست برای همه‌ی ما تقریباً آشناست چون کارها و برنامه‌های انجام نشده یا ناموفق زیادی داریم، شما می‌توانید آن را تا چندین صفحه دیگر ادامه داده و بنویسید.

فکر می‌کنم که دیگر کافیست، ما دلایل و نیازهای کافی برای مدیریت زمان در زندگی خود داریم،‌ فقط باید آنها را بشناسیم و در ذهن‌مان شفاف‌ترش کنیم. هم‌اکنون دست به کار شده و به سوالات مطرح شده در بالا پاسخ بدهید. این شروع خیلی خوبی می‌تونه باشه.

.

معرفی یک فیلم سخنرانی فوق‌العاده

شناخت انگیزه‌ها و نیازها موتور محرک دائمی ما برای پیش‌بردن برنامه‌های ماست. برای شناخت آنها وقت بگذاریم، آنها را در ذهن‌مان نه بلکه روی کاغذ شفاف کنیم و هر چند وقت یکبار آنها را مرور کنیم. پاسخ به سوالات بالا نمونه خوبی برای این شفاف‌سازی است.

در ادامه بیشتر به این بحث خواهم پرداخت و آن را از ابعاد مختلف بررسی خواهم کرد. شما هم‌اکنون می‌توانید ویدیوی سخنرانی فوق‌العاده‌ی آقای دنیل پینک را درباره‌ی انگیزه مشاهده کنید:

فیلم سخنرانی دنیل اچ.پینک : یافته‌های علم درباره‌ی انگیزه

.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل مدیریت زمان + نقشه راه یادگیری و کلی فایل صوتی و فیلم رایگان

بخش فیلم‌ها (تلوزیون)

بخش فایل‌های صوتی – رادیو مدیریت زمان

بخش کتابخانه زمان (معرفی و خلاصه‌ی کتاب‌ها)

.

لینک کوتاه و اختصاصی این مطلب:

http://zaman.link/angniaz

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “برای شروع مدیریت زمان باید انگیزه‌ها و نیازهای خود را بشناسیم + یک تمرین ساده برای شناخت آن

  1. شبنم رمضانی says:

    با سلام؛ سجاد عزیز نوشته آخر سایتم در این مورد را اینجا خدمتتون میآورم:

    http://shabnamramezani.blogfa.com/post/3

    ۱- چرا نمیتوانم مدیریت زمان خوبی داشته باشم؟ ۱- بیشتر وقتم رو در شبکه های اجتماعی میگذرونم حداقل ۵ ساعت ۲- با اینکه دفتر برنامه ریزی دارم و اولویت کار هام رو مشخص میکنم و لی چون انجامشون برام خوشایند نیست بی خیالشون میشم و در دقیقه نود و نه میدونم که باید انجام بدم ۳- بیشتر وقتم را با گوش دادن اهنگ و خواندن مطالب روانشناسی و دیدن فیلم هدر میدم ۴-به دلیل شرایط خوابگاه بیشتر وقتم را با دوستانم میگذرانم.

    ۲- دیگران چگونه مدیریت زمان خود را در دست دارند؟ برای کار های مهمشون برنامه ریزی میکنند و اولویت بندی میکنند و حتما انجامشان میدهند ۲- کم تر وقت خودشون رو در شبکه های اجتماعی میگذرونند ۳- اولویت اول خودشون هستند و بعد دیگران و دوستان ۴- هدف مشخصی دارند

    ۳- چرا باید مدیریت زمان را یاد بگیرم؟ به دلیل اینکه تا حدودی خواسته هام و هدف هام در زندگی مشخص شده و نمیخوام همینطوری وقتم رو هدر بدم ۲- از پشیمانی در اینده بدم مییاد ۳- چون دوست دارم موفق تر از همیشه باشم.

    ۴- با مدیریت زمان چه چیزی را به دست می اورم؟ شادی و رضایت خودم

    ۳- اگر این کار را انجام ندهم مثل قبل چه نتایجی دارد؟ ۱ – پشیمانی و حسرت گذشته را داشتن ۲- افسرده کردن خودم ۳ لذت نبردن از زندگی ۴ – استرس زیاد

    پی نوشت۱: البته اکنون از اوضاع فعلیم نسبتا راضی هستم خیلی در این زمینه بهتر شدم حداقل در انجام دادن خیلی از کار ها طفره نمیرم ای رو مدیون دوستان عریزم و باهدفم هستم( البته از زمانی که دوست خوبم اسیه رو دیدم متوجه شدم میشه واقعا هر کاری رو انجام داد و زمان را مدیریت کرد)

    پی نوشت ۲- حتما حتما در انتخاب دوستان و ادمهای اطرافمان توجه داشته باشیم چون بیشتر ضربه ها از اطرافیانه .

    پی نوشت ۳ : باز هم مطالب روانشناسی و سایر مطالب دیگر را هم چنان میخوانم ولی این بار ویدیو های فرانسوی و مطالب فرانسوی را میخوانم خیلی برام مفید بوده است.

    امیدوارم منو راهنمایی کنید. ممنون. شبنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.