تیتر

داستان‌های زندگی من (۲): تعهدنامه‌ی کتبی سجاد سلیمانی برای یک‌سال آینده

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی دارم از مدیریت زمان صحبت می‌کنم، تکنیک‌ها و روش‌های آن و روانشناسی مربوطه و تجربیات و دستاوردهایم می‌گویم و می‌نویسم باید بتوانم آن را زندگی خودم بکار بگیرم به قول حافظ: ….شرط اول قدم آن است که مجنون باشی.

و من می‌خواهم امروز مهمترین تصمیمی که امروز در زندگی گرفته‌ام را اینجا بنویسم. نوشتن به خودی‌خود تعهد می‌آورد، و در میان گذاشتن آن با دیگران تعهدی دیگر. نوشته‌ی امروز من یک تعهد است.

بنویس تا چه زمانی؟

این یکی از تمرین‌های واقعی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است، بگو تا چه زمانی می‌خواهی کاری را ادامه بدهی؟ برای خودت بنویس. اگر عزم جدّی داری، با دیگران در موردش صحبت کن و زندگی خود را برای رسیدن به آن تنظیم کن.

دو روزی بود که میزبان یکی از دوستان باسواد، به‌روز و علمی، دقیق و سخت‌گیر و رُک و راست خودم به نام علی کریمی – سایلاگ بودم. در مورد اهدافِ زندگی‌مان، برنامه‌ها، چالش‌ها و منابعی که دراختیار داریم بسیار صحبت کردیم. از سوی دیگر من چند ماهی است که روی بحث زمان مترکز شده‌ام و می‌خوانم و می‌نویسم و فکر می‌کنم.

بعد از این همه مدت و تاکیدی که برای کارکردن فقط روی بحث مدیریت زمان می‌کنم، به یک مشورت جدّی احتیاج داشتم، فکرم بسیار مشغول شد، و تلفیقی از ناامیدی و امیدواری مرا درگیر کرد. تلخ اما شیرین و بسیار به موقع.

درباره‌ی خودم به اندازه‌ای نوشته‌ام، تجربیات مختلفی دارم و شکست‌ها و جاهای مختلفی را تجربه کرده‌ام، با این احساس و برهه‌ها بیگانه نیستم، اما اعتراف می‌کنم که فکر کردن و تصمیم‌گیری کار بسیار دشواری است.

در پایان تصمیم خودم را گرفتم و اینجا می‌نویسم:

تا پایان سال ۱۳۹۷ من به صورت متمرکز فقط بر روی بحث زمان و مدیریت زمان متمرکز خواهم بود، نوروز سال ۱۳۹۸ به بازبینی دستاوردهایم پرداخته و در نهایت تصمیم می‌گیرم که این موضوع را ادامه بدهم یا به طور کلّی از زندگی خود کنار بگذارم.

 

اینجا بهترین جایی بود که می‌توانستم درباره‌اش بنویسم. مخاطبین سایت و کانال نزدیک‌ترین افراد به دغدغه‌های فکر من هستند و محرم‌ترین آنها. 

در این یکسال تا آنجایی که منابع و توانایی من اجازه می‌دهد بر روی این پروژه‌ی آموزشی کار خواهم کرد و همه‌ی موضوعاتی که امروز ایجاد کرده‌ام را توسعه خواهم داد، کتاب یا کتاب‌هایی را منتشر خواهم کرد، رادیو مدیریت زمان را از لحاظ کیفی و کمّی به جاهای خوبی خواهم رساند، دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری برگزار کرده و در پایان سال پس از یک بررسی و بازبینی دستآوردها، تصمیم‌گیری خواهم کرد.

برخی از ایده‌ها و پروژه‌های دیگری در این زمینه وجود دارند که فعلاً از نوشتن نام و عنوان آنها خودداری می‌کنم تا به عنوان مزیت رقابتی و ایده‌پردازی‌هایی که داشته‌ام محفوظ باشند.

 

دست‌خطّ مکتوب تعهدنامه:

 

امیدوارم همه‌ی علاقمندان به رشد و توسعه‌ی فردی به ویژه دوستانی که قصد دارند با رسیدن به مهارت مدیریت زمان بر زندگی خود تسلّطِ بیشتری داشته باشند، مرا از نقدها و پیشنهادات خود بهره‌مند کنند.

 

تعهدنامه‌ی من به اتمام رسید اما…

یک)

از این خط به بعد درد و دلی است و می‌خواهم یکی دو مورد از باورهای خودم را مرور کنم، اگر زمان کافی ندارید پیشنهاد می‌کنم چند خطِ بعد را مطالعه نکنید.

یکی از مشکلاتی که در زندگی خودم و بسیاری از اطرافیانم شاهد آن بوده‌ام این است که ما یاد نگرفته‌ایم که تمرکز و تداوم طولانی مدت یک کار و تخصص و حرفه داشته باشیم. نمی‌توانیم سال‌های سال بر روی موضوع مورد علاقه‌ی خودمان به صورت جدّی کار کنیم و همه‌ی جوانب موجود آن را کشف کنیم و مواردی را به آن اضافه کنیم.

تصمیمی که امروز گرفتم (و مدت‌ها روی آن فکر کرده‌ام) برای آن است که بدانم حداقل در یکسال آینده برنامه‌ی مشخص من چیست و من با هر بادی به هرجهتی حرکت نخواهم کرد. ممکن است که در پایان سال تصمیمی بگیرم که برای همیشه این زمینه را کنار بگذارم اما در میانه‌ی راه (با کسب تجربه‌های کوچکی که داشته‌ام) می‌دانم که دیگر این مسیر را رها نخواهم کرد.

دو)

کتاب کلمه‌ای که زندگی شما را تغییر می‌دهد یکی از بهترین هدیه‌هایی بود که از طرف معصومه شیخ‌مرادی دوست عزیزم  هدیه گرفتم و باعث شد برای زندگی خودم یک کلمه و هویت را انتخاب و شروع به ساختن آن کنم. این کتاب تاثیر بسیاری بر زندگی من داشته است.

سه)

مسئله‌ی مالی و سبد آموزش مردم و توانایی برای کسب درآمد هم از مهمترین دغدغه‌هایی است که در تصمیم نهایی‌ام موثر خواهد بود.

 

https://goo.gl/XuKvVA

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۰ Average: ۰]

8 thoughts on “داستان‌های زندگی من (۲): تعهدنامه‌ی کتبی سجاد سلیمانی برای یک‌سال آینده

  1. فاطمه says:

    سلام اقا سجاد اتفاقا منم به همین جا که شما رسیده اید ،رسیده ام ،بنظر من بزرگترین تشکر از خداوند این است که نگذارى. زمان زندگى کردن را که در اختیار تو گذاشته براى تجلى شکوفایى حتى یک قطره از ان هدر برود من اتفاقا از امروز تصمیم گرفتم که نگذارم حتى یک دقیقه از زمانم در طول روز هدر برود ،اقا سجاد اگه دوست داشتید بیایید تمام دستاوردتان در این یکسال را یاداشت کنید در دفترى من هم همین کار را مى کنم بعد در اولین روز عید تمام انچه بدست اوردیم را در اینجا مى نویسیم اینطورى هم نتیجه کار براى خودمان معلوم مى شود و هم اینکه متعهد تر. نسبت. به قولى که به خودمان داده ایم مى باشیم با تشکر

    • سجاد سلیمانی says:

      چه پیشنهاد خوبی فاطمه گرامی

      در پی این پیشنهاد فوق‌العاده‌ای که داشتی، امروز شروع به نوشتن پیش‌نویسی از دستاوردهای این «تعهد» کرده‌ام و امیدوارم سال جدید به عنوانی گزارشی یکساله آن را منتشر کنم.

  2. سعید تارم says:

    سلام
    سجاد عزیز!
    از وب معصومه شیخ مرادی، برای مطالعه یادداشت شما درباره مهاجرت ذهنی و کاهش طلبکاری اجتماعی به این پست رسیدم. در صورت تمایل، درباره طلبکاری اجتماعی، ان شاء ا… در فرصت مناسب بحث می کنیم؛ اما مهم ترین انگیزه ام برای نوشتن این کامنت، تحسین دست خط زیبای شما بود؛ خیال انگیز و کارتونیزه. حیفم آمد این ذوق زدگی ام را در دلم پنهان نگه دارم. چه شود اگر این دست نوشته ها به کاریکاتوری از شاهین کلانتری هم آراسته بشه!

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام سعید جان،
      وقتی کلمه‌های کامنت تو را خواندم در پس ذهنم آمد که نویسنده‌ی این کامنت دست به قلم است و بلد است با کلمه‌ها بازی کند، گلچینی از آنها را به دلخواه در جمله‌ای قطار کند تا حرفش را به مخاطبش بزند، برای همین آمدم سراغ سایت تو و دیدم بله، حدسم درست بود کامنت یک نویسنده‌ی کاربلد را دریافت کرده‌ام.

      از وقتی که برای خواندن متن من گذاشتی و دقتی که برای دیدن آن دست‌خط خرج کردی، سپاسگزارم.
      کاهش طلب‌کاری اجتماعی انتخاب‌های نوین برای زندگی را هم شامل می‌شود، همین که بتوانیم متفاوت ببینیم و توان و تربیتی برای بیانش داشته باشیم، شکافی بزرگ و صعودی در زندگی‌مان رخ می‌دهد که نتیجه‌ی آن ورود به دنیای نو و تجربه‌ی بهتر زیستن است. توجه تو به یک دست خط ساده، از این موارد است.

      با افتخار تو را هم به لیست دوستان خودم اضافه کردم سعید جان.

  3. مجید صادقیان says:

    آدم های زیادی رو میشناسم و میشناسی که روی مدیریت زمان کار می کنند.
    اما ۲ نکته رو ندیدم
    ۱- اینکه یک سال متعهدانه روی موضوع کار کنی مختص خودته
    ۲- اینکه محتوای تو رو هرجای دنیا ببینم میفهمم نقاشی و خط تو هست
    این ۲ موضوع منحصر به فردت می کنه.
    موفق باشی سجاد جان

  4. مهران says:

    سلام آقای سلیمانی.

    اینن مطلب رو خیلی دوست داشتم چرا که خودم خیلی باهاش دسته و پنجه نرم کرده ام. گاهی اوقات اون قدر گزینه‌های انتخاب زیادند که تصمیم گیری رو خیلی سخت می کنه و حتی بعد از تصمیم گیری مزاحمت ایجاد می کنه.

    اینکه تا یک زمان خاص خودمون رو ملزم بدونیم که یک مسیر رو بریم خیلی کمک می کنه و به ذهن اجازه می ده که انرژی رو صرف ابهام و حل ابهام نکنه.

    پی نوشت
    یک کامنت دیدم دوستی گذاشته و به جای اسمش کلمه‌ی کلیدی به کار برده تا به نوعی لینک سازی کنه حالا یا برای خودش یا برای دیگری. این نوع کار اسپم محسوب میشه. توضیحش مفصله و خودتون حتما می دونید. فقط خواستم ازتون درخواست کنم این نوع نظرات رو تایید نکنید یا لینکشونو حذف کنید که دیگر افراد سودجو به سراغ وبلاگتون نیان.

    • سجاد سلیمانی says:

      ممنونم مهران عزیز، بله من هم دقیقاً‌به همین خاطر تعهدنامه‌ای را نوشتم و حتی آن را به صورت علنی منتشر کردم.
      امیدوارم به نتایج خوبی منتهی بشه.

      در مورد اسپم هم عرض کنم که خیلی از اینها پاک می‌کنم اما گاهی از زیر دستم در میره. بازم ممنون از توجهت

  5. مجله حسابداری says:

    درود و خدا قوت

    تلاش شما قابل ستایش است .

    لازم به یادآوری نیست این تعهدی به مخاطبان این سایت است تا خودتان.
    موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.